16 Ocak 2012 Pazartesi

Permakültür Giriş Kursu - Hira Doğrul



Ankara'ya döner dönmez, ODTÜ'de düzenlenen, Hira'nın eğitmenliğindeki iki günlük giriş kursuna gittik. PDC sertifikam olsa da, konu üstünde çalışsak, okusak, tartışsak da yakın çevreme kısaca özetlemeyi beceremiyorum Permakültürü. Okudukça ne kadar az şey bildiğini fark ediyor insan. Tekrar tekrar dinlemekten hiç sıkılmıyorum. Bir sürü PDC sertifikanız da olsa, bin tane kitap da okusanız, bildiğinizi iyi, basit ve herkesin anlayacağı gibi toparlayıp anlatabilmek, hele de bu kadar kapsamlı bir konuda çok zor. Ben yapamıyorum. Bu nedenle bir kez daha giriş kursunu dinlemek çok iyi geldi. Hira'nın anlatım tarzını zaten çok beğeniyorum. Ve her eğitmenin anlatım tarzı, kendi hayat deneyimleri ile harmanlanmasından dolayı her zaman ilginç oluyor. Hira hiç uzatmadan, nokta atışları yapıyor. Benim gibi fazla romantik biri için, Hira gibi anlatıcıların  kendime getiren yanlarını da seviyorum.


Hira


Hira doğa sevgisinden değil, hepimiz duvara toslayacağımızı öngörerek paçayı yırtmaya çalıştığımız için permakültürü seçiyoruz diyor. Ve hepimiz kesin olarak duvara toslayacağız zaten, bundan kaçış yok. Bu teknik ile hava yastığı görevi görmeye çalışıyoruz diyor. Ve kendi adımıza sorunun değil, çözümün bir parçası olmaya çalışıyoruz sadece. Zaman öyle bir halde ki, şirketler tarafından yönetilen bir dünyada devrimler bile sokaklara çıkıp eylem yapmak ile olamaz. Hepimizin kendi payına düşeni, kendi koşulları içinde hemen yapması şart.

Hira'nın kursunda anlattıklarını özetlemek imkansız tabii ki, giriş kursu almanızı öneririm. Giriş kursu, 72 saatlik PDC kursunun bir özeti gibi oluyor. Konu ile ilgili hemen hemen her şey anlatılıyor aslında giriş kurslarında, ama pratik uygulama ve teknik konuların ayrıntılarına girilemiyor. Ben zaten bu blogda var olan bilgilerin linklerini ve özetlerini paylaşmak dışında, olan sorunları ve bilgileri tekrarlamak istemiyorum. Kişisel deneyimlerimi paylaşmak istiyorum sadece.


 Ama önerdiği bazı kitapları ve paylaştığı bazı bilgileri de atlamadan edemeyeceğim.
  • Günümüzde kültür, dil ve toplumsal çeşitliliğin öldüğü gibi, tarımsal alanlardaki tür çeşitliliği de ölüyor. Eskiden 150 çeşit pirinç olan Endonezya da bugün sadece 2 çeşit pirinç türü kalması gibi..
  • Suyun neden akması gerektiğini, ormanın neden iyi bir şey olduğunu, petrol tüketiminin ve taleplerimizin yarattığı sonuçları neden anlatmamız gerekiyor anlamıyorum diyor Hira. Su akacak tabi, bu kadar basit.
  • Tarlalardaki tek yıllık bitkilerin aksine, ormanlardaki gibi çok yıllık bitkilerin çoğunlukta olduğu, istiktarlı ve kendine yeten sistemler kurmak permakültürün hedefidir.
  • Permakültür, 'sorun'dan kaynaklanan yan etkileri korumak ile uğraşmaz, doğrudan sorunun kendisini çözmeyi hedefler. Yani doğayı kirletmemizden etkilenen kuşları korumaya çalışmaktan ziyade, kirliliği temizlemek üzere asgari alanda azami olarak ne yapabilirize odaklanır. 
  • Permakültür, doğadaki çeşitlilik gibi insanların çeşitliliğini de sever. Aynı kafada olmaya çalışmıyoruz. Hepimiz nefes alıyoruz. Hepimizin derdi aynı. Çok başka ama çok aynıyız ve çeşit güzeldir.
  • Çoğumuz 5 jenarasyondur şehirli insanlarız ve herkesin kırsala taşınması ve üretici olmasını savunmuyoruz. Eğer üretmiyorsan, yerel üreticileri destekleyebilirsin. Biz seçimlerimizi her gün yazarkasalarda yapıyoruz. Ne almayı seçiyorsun, ne talep ediyorsun?
Bu noktada Kardeş bitkiler'den Ceyhan Temurcu da aramızdaydı. http://kardesbitkiler.blogspot.com/
Ankara'da temiz ve aracısız gıdaya nasıl ulaşırız konularında ciddi emekleri var Ceyhan'ın. Aşağıdaki linkler aracılığı ile evlerinize kutu içinde besin değeri yüksek, taze ve temiz (yapay kimyasallarla kirlenmemiş) gıdalar gelebilir. Toprak Ana, DBB ve ADA, konu ile ilgili çeşitli kişi ve kaynaklara ulaşabileceğiniz iletişim ağlarıdır.





Ankara Yakınlarında temiz gıdalara ulaşmak için:


Güneşköy, Our Garden Project, Kırıkkale

DBB (Doğal Besin, Bilinçli Beslenme)


ADA (Aracısız Doğal Ürün Ağı)


Ankara dışındakiler için:

 Yeniköy, Bayramiç-Çanakkale 

  Toprak Ana

Hira'dan  permakültür kaynaklarına ek  kitap önerileri:

  • E. F. Schumacher, Küçük Güzeldir 
  • Micheal Pollan, Etobur-Otobur İkilemi
  • Eugene P. Odum- Gary W. Barrett, Ekolojinin Temel İlkeleri
  • Fikret Berkes, Mine Kışlalıoğlu, Çevre ve Ekoloji
İsmi gibi güzel bir insan olan Hira'yı dinlemek güzeldi. Kafamda bazı şeylerin tekrar oturmasını sağladı. Artık pratik olarak olabildiğince teknik permakültür uygulaması görüp, öğrenmek ve bir an önce kendi koşullarım içinde yaparak deneyimlemek istediğimi fark ettim yine..

Sonradan eklenti: Bugünlerde okumaya başladığım harika bir blog var. Blogun yazarı Marmariç'te Hira'nın Permakültür Giriş kursuna katılmış. Kurs ve Marmariç hakkında yazdıklarını okumak isterseniz : http://blog.dunyakazanbizkepce.com/?p=200
Diğer yazıları ve çektikleri fotoğraflarda çok keyifli,bilginize..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder